Kuten aina, joulun ja uuden vuoden vietot sotkevat elämänrytmiä niin, että tammikuun alku vain häviää johonkin, ja huomaan vuoden toisen kuukauden lähestyvän vauhdilla. Joka aamu, kun katson kalenteriini, kauhistelen ääneen päivämääriä merkitsevien numeroiden nopeaa kasvua. Kasautuneet työt ovat taas syöneet viikkoja. Tänä aikana olen taas kävellyt kymmeniä kilometrejä, joita en edes muista. Yksi kävelyreissu tosin oli niin hieno, että se on pyörinyt mielessäni jo pari viikkoa.
Upeaa näkymää oli mahdoton kuvata kännykällä. |
Oli jo pimeää, kun suuntasin kohti Samppalinnaa. Silloin
vielä lumeton maa imaisi itseensä valot ympäriltä. Oli oikeasti pimeää.
Matkalla ylitin Teatterisillan. Tapani mukaisesti puhuin puhelimeeni. Olin jo
ohittanut keskikohdan, kun havahduin ympärilläni olevaan valoon. Näkymä joelle
oli sanoin kuvaamattoman kaunis. Lopetin puhelun ja palasin takaisin sillan
keskikohtaan. Näkymä oli todellakin mahtava. Joen reunassa olevat valot
valaisivat täysin tyyntä joen pintaa, jota pitkin hiljaa lipuivat ohuen ohuet
jäälautat. Jokilaivojen ja rakennuksista lähtevät valot piirsivät valopilkuista
viivat satamaan päin. Niiden yhtymäkohdassa kohosi Turku energian savupiippu
loistavine punaisine numeroineen. Koskaan aikaisemmin en ole nähnyt Fibonaccin
numeroiden erottuvan niin hienosti.
Jokainen turkulainen tuntee Mario Merzin 1994 suunnitteleman
taideteoksen Fibonaccin sekvenssi 1-55.
Monet turkulaiset tietävät myös, että teos esittää lukujonoa, joka perustuu
siihen, että kaksi edeltävän numeron yhteenlaskettu summa on seuraavan numeron
arvo. Harva kuitenkin tietää, että Fibonacci – oikealta nimeltä Leonardo Pisano
– oli 1200 luvulla elänyt matemaatikko, joka vaikutti arabialaisen
lukujärjestelmän yleistymiseen Euroopassa. Innostuneesti hän tutki Eukleideen
1500 vuotta aikaisemmin tutkimia irrationaalinumeroita ja kultaisen leikkauksen
mysteeriä. Hänen sekvenssinsä hipookin
täydellisyyttä, sillä kahden perättäisen luvun suhde lähestyy kultaista
leikkausta.
Onnekseni elän sellaisella aikakaudella, jolla syvää
matemaattista tietämystä ei kaikilta vaadita, sillä aivoni ei jostain syystä
osaa sisäistää matematiikan hienouksia. Siksi moni renessanssiteoriakin on
täysin ylittänyt ymmärrykseni. Ehkä juuri tietämättömyyteni takia moni
renessanssiaikainen, vakavin mielin matemaattisiin teorioihin toteutettu
taideteos, vaikuttaa väkisin väännetyltä tai typerältä. Ajattele vaikka
tanssia. Kun me olemme tottuneet laskemaan tahtia ”yy-kaa-koo yy-kaa-koo”
opetellessamme valssia, niin vastaavasti Renessanssin koreografin lähtökohtana
olivat geometriset muodot. Täten, täydellinen tanssiesitys perustui
tanssijoiden tanssiaskelin muodostuneisiin ympyröihin ja neliöihin. Joskus
muotona oli myös suorakaide, sillä mahtuihan oikean mittaiseen sellaiseen kaksi
neliötä.
Hevosiakin käytettiin näytöksissä. Hyvin taipui ympyrät niiltäkin. |
Ympyrää ja neliötäkin oli vaikeaa sisällyttää musiikkiin. Ehkä joku nero säveltäjä siinä onnistuikin, mutta jotenkin on vaikeaa kuvitella, miten geometrinen muoto taipuu musiikissa. Uskallan väittää, että tuskin maestro Segerstamkaan ohjeistaessaan soittajiaan, käske heidän jonkin neliön kohdalla nostaa säveltä puolen nuotin verran. Voinhan olla väärässä, sillä enhän ole myöskään mikään musiikin ihmelapsi, vaikka rytmitajua kyllä löytyy. Pysyn siis jatkossakin valssin tahdissa ja ihailen numeroita numeroina vähän kauempaa katsottuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti