Kupittaanpuisto on kaikille turkulaisille tuttu – tai
ainakin pitäisi olla. Onhan se Suomen vanhin ja
suurin kaupunkipuisto. Puiston
laajuudesta saa käsityksen, kun ajattelee mitä kaikkea siellä on:
seikkailupuisto lapsille, maauimala, liikennepuisto, lintulammikot, useat
urheilukentät, luistelumato ja lukuisat laajat nurmialueet upeine kukkaistutuksineen.
Puisto on selvästi suosittu. Kesällä, pilviselläkin säällä,
kaikenikäiset viettävät vapaa-aikansa puistossa joko nurmikolla tai penkeillä,
yksin tai porukassa. Heitetään frisbeetä, lätkitään kortteja, nautitaan
piknikistä, juodaan pussikaljaa, joogataan, jumpataan, temmelletään, luetaan,
kuunnellaan musiikkia tai istutaan vaan ja nautitaan. Liikennemelu jää ylväiden
puiden taakse, kukkaistutukset tuoksuvat ja linnut visertävät ja haikailevat
makupalojen perään. Tämä on puiston nykyaikaa. Monikohan tietää, että
puistoalue on kerännyt ihmisiä puoleensa jo keskiajalta lähtien?
Tarun mukaan juuri täällä Piispa Henrik kastoi ensimmäiset
pakanansa ristiretkellään 1155 j.a.a. Siltä ajalta ei ole mitään jäljellä, mikä
muistuttaisi meidät siitä kuinka maankolkkamme sivistettiin keskiaikaisin
silmin. Tapahtumaa ei kuitenkaan ole unohdettu, sillä joku idearikas
kaupunkisuunnittelija on keksinyt nerokkaan ja yksinkertaisen tavan tuoda
esille Suomen historian merkityksellisimpiä käännekohtia – ajoesteillä.
Graniittiset ajoesteet, jotka kieltämättä kauempaa
katsottuna tuovat mieleen jotain ihan muuta, esittävät tyyliteltyä kelttiläistä
ristiä, jossa yhdistyvät risti ja ympyrä, kristitty ja pakanallinen symboli.
Vanhanaikainen risti ei kuitenkaan korosta kristinuskoa, vaan toimii juuri niin
kuin pitääkin, muistutuksena historiastamme. Yksinkertainen ja loistava idea,
jota voisi hyvin hyödyntää kaupunkisuunnittelussa muuallakin päin kaupunkia.
Ristiretkeläisten sotahevosten kavionkopse muuttui ajan
saatossa ritareiden turnajaishevosten kavionkopseeksi Juhana Herttuan hovin
järjestetyissä turnajaisissa 1500-luvulla. Kovin kauan ei puistoalueella
huviteltu, kun Turun akatemian eräs professori 1600-luvun lopulla päätti
hyödyntää Piispa Henrikin kastemaljana käytettyä lähdettä kansalaisten
terveyden hyväksi. Lähteen viereen rakennettiin sairastupa, jossa hoidettiin
spitaalia, kuppaa ja hedelmättömiä ja myöhemmin koleraan sairastuneita.
Terveille oli oma lähde, jonka ympärille kasvoi 1700-luvulla
oma terveyskylpyläkulttuuri. Kylpyläbuumi kulminoitui 1800-luvulla keräten
loistokkaaseen kaivohuone-juhlasalirakennukseen kaikki merkittävät henkilöt
shampanjaillallisille terveellisellä vedellä höystettynä. Terveellisen
lähdeveden merkitys väheni kylpylämuodin hiipuessa ja hävisi lopulta kokonaan,
jonka jälkeen paviljonki muutettiin työläisten tanssipaikaksi. Meno oli sen
verta riehakasta työläisten tansseissa, että 1800/1900-luvun vaihteessa se
purettiin työväelle – ja puistolle – aivan liian turmiollisena.
Turnajaisista ei puistossa löydy viitteitä. Hevosetkin ovat
nykyään puisia tai muovisia ja kulkevat omaa ympyräänsä jokavuotisen
vapputivolin karusellissa. Kylpyläkin on muuttunut maauimalaksi, jossa uidaan
vedessä, joka ei ole edes juomakelpoista. Mutta, ei se haittaa! Puisto on
monimuotoisempi kuin koskaan ennen. Sinne kerääntyy erilaisia ihmisiä
erilaisista syistä ja kaikki ovat tervetulleita. Kaikkien tulisi kuitenkin mielestäni
käydä katsomassa pientä keltaista lähdepaviljonkia, jonka uumenista
kirjaimellisesti löytyy maamme historian eräitä alkulähteitä. Ihan vain sen
takia, että edes hetken tajuaa seisovan paikalla, jossa ihmisiä ovat kohdanneet
eri syistä ainakin 859 vuotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti