Tuomiokirkko on yksi lempipaikoistani Turussa. En ole mikään hurskas kirkossakävijä, vaikka kirkkoon kuulunkin. Päinvastoin kuulun niihin, jotka passiivisesti vaan roikkuu mukana maksavana jäsenenä, tai tässä tapauksessa varmaan lauman eräänä lampaana. Tiedän maksavani paljon enemmän kuin mitä koskaan tulen vastineeksi samaan, mutta se on tietoinen valintani. Se on eräänlainen tapa harrastaa hyväntekeväisyyttä. Osa rahoista menee ihan tavallisten ihmisten auttamiseen elämän eri kriisitilanteissa ja apu on monta kertaa nopeampaa kuin kunnallisella puolella. Osa rahoista taas menee vanhojen kirkkojen kunnossapitoon
Huomattava osa meidän kirkoistamme ovat keskiajalta. Ne
edustavat meidän vanhinta historiallista perintöämme ja kiitos pitkälti niiden
kirjojen, tiedämme maamme historiasta – meidän juuristamme – niin
paljon kuin tiedämme. Koska kirkot ovat niin vanhoja, ne kuuluvat museoviraston
alle. Valtio siis vastaa, että rakennusperinnöstä pidetään huolta, mutta millä
varoilla, kun taloudelliset ajat pakottavat kiristämään nyöriä?
Kirkot eivät yksinään jonota almuja, vaan jonossa on laaja
kirjo historiallista perintöämme aina muinaisröykkiöistä pitsihuvilantyyppisiin
juna-asemiin. Määrärahojen surkeasta tasosta kertoo se, että vastaavan arkeologin
mukaan, täydellisen arkeologisen tutkimuksen tekoon Ravattulan Ristimäen kirkon
jäännöksillä kestäisi nykyrahoituksella noin 30 vuotta. Onneksi sentään työhön
osallistuu palkattomia vapaaehtoisia. Ja onneksi myös seurakunnat maksavat
kirkkojen korjauksista.
Kävelin taas eräänä päivänä tuomiokirkon ohi. Tällä kertaa
en mennyt sisälle vaikka niin usein teenkin. Se on eräänlainen pakopaikka
melusta ja kiireestä. Paksut seinät eristävät täydellisesti. Hiljaisuus on
lähes käsikosketeltava.
Tapaan kiertää vanhat kappelit ja tutkia niissä olevia
vanhoja hautoja. Yritän mielessäni kuvailla niissä haudattuja henkilöitä ja
heidän kohtaloitaan. Täälläpäin ne ovat asuneet ja vaikuttaneet ja samoilla
käytävillä hekin ovat astelleet.
Keskiaikaiset taotut portit ovat kauniita. Niissä näkyy ja
tuntuu kädenjälki 600 vuoden takaa. Vältän yleensä astumasta lattialla olevien
hautakivien päälle. Se tuntuu jotenkin väärältä. Kierrän niitä samalla lailla
kuten tuhannet ja tuhannet muut ovat ajan saatossa tehneet jumalanpelosta tai
etsiessään suojaa sodan aikana tai lohtua nälänhädän tai ruton kylväessä
kuolemaa. Yleensä jään vielä hetkeksi istumaan. Se on ainoa tapa katsella
korkealla holvien alla umpeen muurattuja ikkunoita ja ovia. Salaperäisyydessään
ne ovat kiehtovia. Ketä niistä ovista on joskus kulkenut ja miksi? Vaikka
historia on vahvasti läsnä ja paljon on siitä kirjoitettu, päässäni pyörii
enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Kun viimein nousen ja lähden, tuntuu kuin
olisin viettänyt tunteja kirkossa vaikka todellisuudessa olin siellä kymmenisen
minuuttia.
Salaperäisyys näkyy myös ulkopuolella. Lukuisat umpeen
muuratut aukot kielivät muutoksista. Kiehtovin yksityiskohta on pienen pieni
ovi korkealla seinässä. Kukaan ei ole koskaan mahtunut kulkemaan siitä, eikä
sillä ole edes järkevää sijaintia. Miksi se on siinä? Tai syvennys sivuoven
kauniissa käsin veistetyssä kalkkikiviportaalissa, mitä siinä on pidetty?
Kynttilää? Pientä patsasta? Vihkivettä?
Aina vain kysymyksiä, mutta ne eivät jää vaivaamaan.
Oikeastaan epäilen, etten edes halua niihin vastauksia, sillä niiden takana
olevat yksityiskohdat ovat todisteita päätöksistä toimia tai muuttaa asioita
eri syistä eri aikoina, eri tahojen toimesta.
Tuomiokirkon suuri ja raskas ovi on minun Narnia-oveni menneisyyteen.
Siellä, kuten muissakin keskiaikaisissa kirkoissa esi-isiemme elämä
konkretisoituu. Jos annamme niiden rapistua, miten käy juuriemme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti